Starke Kinder haben einen starken Anfang
Strong children have a strong start: from kindergarten to elementary school - a transitional project for personal development
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Projektleitung:
Projektbeteiligte: , , , ,
Projektstart: 1. Januar 2009
Projektende: 31. Dezember 2011
Mittelgeber: Stiftungen
Abstract:
Objective:
Development and evaluation of a two-part programme for kindergartens and primary schools to encourage emotional, personal, and social skills during the transition
Study:
The transition from kindergarten to primary school represents a critical life event for children, and a successful navigation of this phase can contribute to the formation of a stable, resilient personality.
The project’s objective is to support children in building emotional, personal, and social skills and to successfully navigate the transition in a targeted way. This is achieved through two proven support measures: “Bertram Blaubauch sucht sein Lachen” for kindergarten and “Eine starke Reise mit der Klasse” for the first lesson in primary school. Both of these child-friendly and material-rich measures grasp the same basic theoretical concept and are closely interlinked in terms of content and structure, as well as in how they build upon compatible support processes. In addition, transition-specific units have been developed which can, in part, be carried out in tandem by staff from the kindergarten and the primary school. The continuity of content and the linkage of pre-school establishments and primary schools (shared training, cooperation, and exchange in implementation) as part of the overall project are quality characteristics of intervention.
Over the course of the evaluation, the project and its support programmes were monitored for effectiveness as well as acceptability. The perspectives of staff at the kindergarten and teaching staff were gathered in a systematic manner during this process, alongside the perspectives of the children and their parents.
A total of 28 kindergarten groups and their staff and 10 primary school classes (first year of school) with their teachers participated in the project.
Publikationen:
Eine starke Reise mit der Klasse. "Starke Kinder" in der Grundschule - ein Programm zur Persönlichkeitsförderung
Donauwörth: Auer, 2015
ISBN: 978-3-403-07469-4
BibTeX: Download
, :
Bertram Blaubauch sucht sein Lachen
In: Sechtig, J., Sommer-Himmel, R. Schönhöfer, S.; Lotz, M. (Hrsg.): "Augen auf im Kita-Alltag!" : Bildungs- und Lerngelegenheiten von Kindern auf die Spur kommen und professionell mitgestalten, Berlin: Logos-Verl., 2013, S. 164-165
BibTeX: Download
, :
Das Nürnberger Übergangsprojekt für Kindertagesstätte und Grundschule - Emotionale, personale und soziale Kompetenzen als wichtige Ressourcen für eine gelingende Übergansbewältigung
In: Pohlmann-Rother S, Franz U (Hrsg.): Kooperation von KiTa und Grundschule, Köln: Carl-Link-Verlag, 2012, S. 157-173
BibTeX: Download
, :
Förderung emotionaler, personaler und sozialer Kompetenzen in Kindertagesstätte und Grundschule
In: Pohlmann-Rother Sanna (Hrsg.): Kooperation von KiTa und Grundschule : eine Herausforderung für das pädagogische Personal, Köln: Link, 2012, S. 137-153
BibTeX: Download
, :
Anschlussfähige Bildungsprozesse im Persönlichkeitsbereich als kooperative Aufgabe von Kita und Grundschule
In: Hellmich Frank (Hrsg.): Bedingungen des Lehrens und Lernens in der Grundschule ; Bilanz und Perspektiven, Wiesbaden: Springer VS, 2012, S. 127-130
BibTeX: Download
, , , :